4 perc olvasási idő
A Szűz évköri egységére (augusztus 23-szeptember 22) az energiák beosztása és azok elraktározása a jellemző. Az Oroszlánban töve szakadt a növények nagy részének, megállt a növekedésük. A természet legjellemzőbb megnyilatkozása a szántóföldek „megnyúzódása” az aratás, illetve az azt követő betakarítás után.
Augusztus 24-e Szent Bertalan ünnepe. BeRTaLaN (hangalaki megfelelője: BőRTeLeN) keresztény szent, akit elevenen nyúztak meg, és a bőrtelen állapota vált jellegadóvá. Középkori ábrázolásain saját (vándor)botra akasztott bőrét viszi a vállán. Ezért is találó a hasonlat, hogy „bőrtelenné” válik ilyenkor a természetben a lecsupaszított határ. Az élet hagymákba, gumókba, magba sűrűsödve létezik tovább, visszahúzódva vészeli át a hideget. Lassan eltűnik a felszín, ahogy a természet, úgy az ember is kezdi levetni a külsőségeket. Az Arató Szűzben az energiák beosztására, télre való gyűjtésére és raktározására ösztönöz a csökkenő fény és meleg a közeledő ősz beköszöntével. A betakarítás, a rendszerezés és a rendeződés ideje jön el. A rendszerezésben a szeretet általi rend jelenik meg. Megvalósul a „ki mint vet, úgy arat” bölcsessége a Mindenség szintjén. Elkezdődik a madarak vonulása, a levelek elszíneződése.
A bal oldali képen a Baranya-megyei Kórós település református templomának mennyezetkazettáján az Arató Szűz időszakának képjele látható. A kazettán a magvakba visszahúzódott élet pontosan körülhatárolt, rendezett, különösen szép megjelenítésével találkozunk.
A Szűz időszak magyar neve Arató Szűz, a “Szárnyas” elnevezés a Szűz csillagkép Angyal ábrázolásából született. Jobb oldali képünk a szamosháti település, Csengersima református templomának mennyezetkazettáján a Szűz képjele, mint Angyal/ Szárnyas jelenik meg. (A kórósi képen is megjelennek az egyszerűsítve ábrázolt szárnyak.)
A csengersimai mennyezet képi programja a háromrétegű világkép tiszta kifejtése. Ebben a világmodellben elsősorban, mint egyéneknek kell megtalálnunk a helyünket és szerepünket. Ezen az “áttéten” keresztül kell élni a nemzet és az emberiség tagjaként.
A képen a Szűz mozdulata a visszarántás, a lefogás, hiszen a nyár végi tékozlást vissza kell fogni. A magas szintű, tiszta Szűz tulajdonság áldozat és alázat is: tudna repülni, de itt van feladata. Ezt fejezi ki a képen a szárny jobb “kézzel”történő lefogása.
Ugyanakkor megjelenik a képen az alacsony szintű működés veszélyére való figyelmeztetés is. A Szűz tulajdonságot a Szárnyas itt kissé rovarszerűen jeleníti meg. A háromrétegű ember- és mindenség-képben a fej a szellemiség képviselője, a nyakvonal és övvonal közötti rész (a kebel) a lelkiségé, az övvonal alatti rész a testiségé. Mindenféle szellemi tevékenységnek a lélekben van (kell legyen!) a forrása, a szeretet kell, hogy vezérelje. Itt azonban a lélek szintje (nyaktól övvonalig) eltűnt, mintegy összeolvadt a testiséggel, amit az azonos színezés is hangsúlyoz. Ha csak a ráció érvényesül, a léleknek nem marad szerepe. A puszta érdekképviselet a káini viselkedéshez (a másik, aki jobb nálunk rovására történő érvényesüléséhez), és így rovarosodáshoz vezethet. Figyeljük meg, a Földön a rovarok a legsikeresebb élőlények!
Hadd emlékeztessünk a Kos képjelére, és a Kos évköri egységénél említett – ugyancsak csengersimai kazetta – griff madár képírási elemzésére. Ott a középső tagozatnál, a Halak analógiánál ugyanezzel a szárny motívummal találkoztunk. Akkor is így érveltünk: a Halakkal szemben a Szűz jegye, illetve csillagképe helyezkedik el. Népmeséinkből tudjuk, hogy a Halak-Szűz tengely érvényesülésekor mindig a Szűz, a Szárnyas a meghatározó, ezért jelenhet meg a szárny dominánsan.
Az emberiség több mint 2000 éve a Halak – Szűz kozmikus tengelyében él. Szellemi értelemben tartózkodunk a Halak világkorszakában, annak tulajdonság-rendszerében. A tetteinknek azonban a szemközti jegyben, a Halak testiségében, azaz a Szűzben kell vizsgázniuk. A Szűz a szolgálat jegye. Az embereknek a maguk személyre szabott útján kívül ezen a próbatételen is keresztül kell esniük. Nem kerülhető meg a saját korunk, nem léphetünk ki saját nemzeti-nemzetségi kereteinkből sem, a bennük adott tehertételeket is vállalni kell. Csak így tudunk emberként, egy nép fiaként, és egyénként is magasabbra emelkedni.